![]() ![]() |
PLURIX (od 26 V 1983) Jerzy Klaczak | tel. (32)203 64 95 |
NIP 634-007-84-06 | ISDN (32)782 49 10 | |
Biura Rachunkowe (od 1992) | VoIP (32)790 43 12 | |
al. Korfantego 115 lok.4 | DCS (501)950 390 | |
40-156 Katowice | GSM (600)121 878 | |
Bank Pocztowy | konto: 04 1320 1537 2418 9729 2000 0001 | |
e-mail: biuro@plurix.com.pl | plurix@interia.pl | |
PLURIX > Współpraca | Doradca Podatkowy nr 4983 |
|
Na podstawie obrazu typowej firmy możemy oszacować, ile kosztowałyby Państwa nasze usługi, gdyby to już teraz PLURIX prowadził Państwa księgi rachunkowe. 80 faktur zakupu, 1 zestawienie faktur sprzedaży, stosowna liczba raportów kasowych i bankowych, polecenia księgowania, lista płac... - szacunkowo ok. 284 dekretów i 81 pozycji rejestrów VAT, tj. 875.- PLN netto (możemy się tu oczywiście grubo mylić w każdą stronę). Jest to oferta ramowa, szczegółowe wyliczenia musiałyby bazować na obrazie Państwa firmy, jaki moglibyśmy uzyskać podczas analizy dotychczas prowadzonych ksiąg (więcej szczegółów tutaj).
Oferta nasza obejmuje prowadzenie ksiąg
w naszym Biurze, a nie w Państwa siedzibie - próbowaliśmy tego w przeszłości,
mamy negatywne doświadczenia. Musielibyście Państwo utworzyć dodatkowe stanowisko
robocze u siebie (komputer, licencja na program) - dokładnie to, czego chcecie
Państwo uniknąć wydając księgowość na zewnatrz.
Co więcej, system organizacji pracy w Biurze
jest taśmowy - dokumenty przechodzą kolejno przez ręce osób wyspecjalizowanych
w poszczególnych tematach: sprawdzanie, dekretowanie, wprowadzanie, VAT,
uzgadnianie, dziennikowanie itp. Powoduje to, że albo cały personel Biura
codziennie musiałby odbijać u Państwa karty zegarowe, albo dokumenty oczekiwałyby
na termin wizyty kolejnego pracownika - uniemożliwiłoby to zupełnie np.
terminową obsługę bankową. W XXI (prawie) wieku, w epoce faksów, poczty
elektronicznej, telefonów komórkowych... - to nie jest taka wielka różnica,
czy księgowość jest w sąsiednim pokoju, budynku obok, czy innym mieście.
Potwierdza to lista referencyjna naszych klientów - od Torunia po Bielsko,
a przecież akurat my jesteśmy prawie sąsiadami (Biuro ma siedzibę główną
na alei Korfantego w Katowicach, niedaleko pętli Słonecznej).
Próbowaliśmy również kilkakrotnie prowadzić księgowość przez internet,
posługując się dostępem zdalnym do systemu programów na podawaczu postawionym
w siedzibie firmy naszego klienta. Faktury zakupu wprowadzane były przez
tamtych pracowników (nie tylko towary magazynowe, ale i kosztowe), podobnie
kasy i banki (system prowadził rozrachunki z kontrahentami) - wszystkie
i tak musiały przechodzić jednak przez nasze ręce: do celów VAT kluczowe jest
sprawdzenie poprawności formalnej papierowego dokumentu; podobnie w podatku
dochodowym czasem pojedyncza pozycja powoduje konieczność rozbicia faktury;
a w rozrachunkach sprawy kaucji, wadiów, odsetek,... potrafią narobić
niezłego galimatiasu. Nie musimy dodawać, że żaden ze "systemów"
(w tym jeden "klasy ERP" renomowanej firmy o ambicjach międzynarodowych)
nie wspierał nas w tym; w czasie rutynowego zdawałoby się wdrożenia
(pięciocyfrowa liczba instalacji!) "okazało się" np., że nie ma rozliczania
VAT od aut (60% max. 6,000.-) czy też program płacowy nalicza spokojniutko
urlopowe przy 50 pracownikach, a VAT-UE to jedno wielkie bagno.
Proponujemy przejęcie Państwa
księgowości przez nasze Biuro z początkiem nowego roku rachunkowego - oznacza
to, że dotychczasowa księgowość przygotuje bilans i rachunek wyników za
rok ubiegły (jak zawsze, wstępny do marca bieżącego roku - jeżeli pokrywa
się z kalendarzowym). W tym samym czasie, PLURIX
dokona otwarcia ksiąg handlowych na aktualny rok i będzie dokonywał bieżących
księgowań. Nie jest potrzebna żadna dodatkowa zwłoka - kiedy powstanie
ostateczne sprawozdanie finansowe za rok miniony u Państwa, wprowadzimy je
do prowadzonych przez nas ksiąg. To jest najlepsze rozwiązanie dla wszystkich
- ponieważ sporządzenie końcowego bilansu rocznego nie jest mechaniczną procedurą
"naciśnięcia klawisza" w programi księgowym, ale zakłada zweryfikowanie wszystkich
zapisów w księgach dokonanych do tej pory przez innego księgowego
- alternatywą jest podpisanie "w ciemno" i wzięcie odpowiedzialności za czyjąś pracę.
Oczywiście, możliwe jest przejęcie księgowości
także w trakcie roku podatkowego - dotychczasowa księgowa ponosi odpowiedzialność
za zaksięgowane już miesiące bez sprawdzenia wszystkich dotychczasowych księgowań
przez PLURIX, zamyka swoje księgi (taki jakby bilans śródroczny)
i przygotowuje dane do otwarcia ksiąg w naszych
programach; a na koniec roku sporządzamy sprawozdanie finansowe za cały rok.
Jeżeli przejmujemy księgowość w jednym z początkowych miesięcy
roku, to najlepiej jest wprowadzić wszystkie dokumenty jeszcze raz
do naszych ksiąg kompletnie ignorując dotychczasową księgowość (i dokonując
odpowiednich korekt deklaracji, jeżeli wyjdą rozbieżności). Jest to zresztą jedyna
sensowna metoda, gdy dotychczasowa księgowa z jakichś powodów nie współpracuje
z Państwem ani z nami.
Prawie wszyscy nasi podatnicy dotychczas odbierali swoje dokumenty po sporządzeniu sprawozdania finansowego za dany rok. Jedna z naszych pracownic, archiwistka z wykształcenia i praktyki, zapewniała że jesteśmy gotowi do rozpoczęcia świadczenia usług archiwizacji. Zaczęliśmy zatem od wiosny 2002 roku - zarówno dla naszych klientów, jak i podmiotów z zewnątrz: archiwizację, niszczenie oraz przechowywanie dokumentów. Oczywiście, od 1 IV 2003 nie dotyczy to przechowywania dokumentów osobowych i płacowych - te bowiem przechowuja tylko specjalne spółki kapitałowe działajace za zezwoleniem wojewody.
Jeżeli jesteście Państwo spółką, będziemy potrzebować następujących dokumentów (osoby fizyczne oraz książka przychodów proszę czytać poniżej) - oczywiście kserokopie (możemy powielić z oryginałów na miejscu), nie wszystkie muszą występować w Państwa firmie:
Nieważne, na jakim etapie jest aktualnie tworzenie nowej firmy:
czy jeszcze nie wiadomo konkretnie co i jak - czy też pewne kroki zostały już
przedsięwzięte. Zapraszamy do nas z wszystkimi dokumentami i planami:
powiemy, jakie są kolejne działania, doradzimy tam, gdzie jest wybór
(forma działalności, rodzaj opodatkowania), przygotujemy potrzebne
formularze i dokumenty, podpowiemy skąd czerpać wzorce.
Nie wiecie Państwo gdzie znaleźć notariusza i co wpisać do umowy spółki?
Jak przebrnąć przez rejestrację w KRS? zgłoszenie GUS REGON? gdzie
i jakie rachunki bankowe otworzyć? jak uzyskać numer NIP czy NIP-UE
dla transakcji zagranicznych? co wpisać w zgłoszenia do ZUS? co
z PIP? jakie inne organy administracji trzeba powiadomić? To po to
jest PLURIX - zapraszamy do nas.
Oczywiście, wspólnie wypracujemy sobie wszystkie
założenia do prowadzonej księgowości - dopasujemy plan kont "na miarę",
żeby nie tylko był zgodny z prawem - ale pozwalał odpowiadać na
pytania, jakie księgowemu zadawać będzie Zarząd czy właściciele.
Osoby fizyczne prowadzące działalność "na książce przychodów" przynoszą do nas - oczywiście kserokopie (możemy powielić z oryginałów na miejscu), nie wszystkie muszą występować w Państwa firmie:
Jeżeli na książce przychodów przekroczyliście Państwo 1,200,000 EUR za rok - to od nowego roku musicie przejść na pełną księgowość. Diabeł nie jest taki straszny - z naszym Biurem, oczywiście. Nie zmienia się aż tak wiele: dział sprzedazy, magazyn, zaopatrzenie, kadry, rachuba - działają jak dotąd (prawie). Dotychczasowa księgowa w normalny sposób w ustawowych terminach zamyka ostatni rok, a w tym czasie Państwo przynosicie do PLURIXu to samo, co wszyscy prowadzący KPiR,
Sporządzamy także roczne zeznania podatku dochodowego dla osób fizycznych
(PIT-y: PIT-37 etat/emerytura, PIT-36L podatek liniowy, PIT-36 działalność/najem,
PIT-38 papiery wartościowe, PIT-39 zbycie nieruchomości) skladane do 30 kwietnia.
Rozliczamy dochody osiągnięte w innych krajach - ale prosimy o dokumenty w języku
angielskim ew. niemieckim (mogą być przetłumaczone samodzielnie, byle wiernie).
Oczywiście, wszystkie niuanse (np. z kosztami 50%) oraz obowiązujące jeszcze ulgi.
Przygotowujemy również deklaracje "opłaty skarbowej" PCC.
Osoby zagraniczne czytają pewnie obcojęzyczną
wersję tej strony, jeżeli jednak trafiliście już Państwo tutaj i władacie językiem polskim -
proszę czytać dalej.
PLURIX może pomóc Państwu od samego początku, poczynając od zakładania firmy
zgodnie z polskim Kodeksem Spółek Handlowych: przygotowując ustalenia do podpisania
umowy spółki (aktu założycielskiego) u notariusza, poprzez dokonanie wpisu do Sądu Rejestrowego,
zgłoszenia do GUS (numer REGON), otwarcie rachunków bankowych, powiadomienie stosownych
organów administracji: Urzędu Skarbowego - uzyskanie
numeru NIP (i ew. NIP-UE dla transakcji ponadgranicznych), ZUS, Inspekcja Pracy (PIP), itp.
Możemy pomóc znaleźć stosowne lokale na wynajem siedziby firmy czy zakładów i biur,
a także asystować w procesie rekrutacji pracowników. Oczywiście, to my przygotujemy
wszystkie założenia do księgowości - ale rzecz jasna ustalając plan kont wypracujemy
najpierw wspólnie z Państwem zakres informacji, jaki będzie żądany od księgowości
dla spełnienia wymagań polskich ustaw oraz sprawozdań i informacji potrzebnych
Zarządowi czy właścicielom firmy (np. spółce-matce).